Telenor vil guide flyktninger

– Dette samfunnsengasjerte prosjektet tar vi med glede og alvor del i, sier Beth Tungland, med tittel Corporate Social Responsability i Telenor

– Flyktningguideprosjektet er noe helt nytt for oss. Øystein Kvarme fra Snarøya er vår første guiderepresentant og vil bli flittig brukt som informant. Jeg tror ikke det blir vanskelig å få flere av våre 5.000 ansatte her på Fornebu til å melde seg. Med vår tilgang til kommunikasjon vil vi gå ut med oppfordring til samtlige, også de som jobber utenfor Bærum. Kanskje de kan følge opp i den kommunen der de er, sier Tungland.

Flere guider er i gang i regi av Asker og Bærum kommuner. Men det står fortsatt mange flyktninger i kø for å få en hyggelig, norsk kontakt, så behovet er stort.

– Svært mange av flyktningene har store kunnskaper og god utdanning. Jeg vet av erfaring at jeg har mye å lære av mennesker fra andre land og kulturer, og at de som kommer hit har behov for å lære både av og om oss her i Norge. Hva min nye venn, Mohamad Nader, ønsker å se og vite vet jeg foreløpig ikke, sier Kvam til Asker og Bærum budstikke.