Han mener minoritetselever trenger flere rollemodeller.
Stipend, egne undervisningsopplegg, egen oppfølging av morsmålslærere og målrettet informasjon for rekruttering, er blant tiltakene som skal innføres i Oslo, i følge ANB.
Språket er nøkkelen til kunnskap. Våre minoritetsspråklige elever trenger lærere som kjenner både språk og kultur og som kan fungere som gode rollemodeller. Vi trenger flere med tospråklige bakgrunn for å få flere til å undervise i matematikk og samfunnsfag og ikke bare i morsmål, sier Veivåg.
Skoleetaten i Oslo skal samarbeide med universitets- og høgskolemiljøene om de ulike tiltakene. Målet er først og fremst å øke rekrutteringen, men også styrke etter- og videreutdanning av lærere med minoritetsbakgrunn.
I dag arbeider 257 tospråklige lærere som morsmålslærere i Oslo-skolen. Det totale antall lærere er om lag 4.000. 120 språk er representert i Oslo-skolen, og de fem største språkgruppene i grunnskolen er urdu, arabisk, somali, tyrkisk og tamil. Dette utgjør om lag 7.500 elever av totalt 16.800 minoritetsspråklige i Osloskolen.