– Feil bilde av meningsmåling om hijab

– I meningsmålings-psykosene som med jevne mellom herjer i medienes redaksjoner, forsvinner sakene de samme redaksjoner virkelig burde granske nøyere. Som for eksempel artikkelen noen sider lenger bak i Dagsavisen som forteller om rekordmange klager på markedsføring. På klagetoppen ligger reklame for mobiltjenester, flyselskapenes annonsering av lavprisbilletter og kraftselskapenes markedsføring av strøm. Er det kanskje muslimske kvinner i skaut som er ansvarlig for denne markedsføringen? Det burde vi sannelig få en meningsmåling om, skriver han videre.

Dagsavisen verst

Redaktør i Utrop.no har overvåket norske mediers fremstilling problemstillinger knyttet til etniske minoriteter i over to år. Han mener Dagsavisen er verst sammenliknet med for eksempel Aftenposten som har fokus på fakta, fremstillingene er nøytrale og flere sider ved saken kommer fram.

– Det er kun 17 % av spurte som mente de ville reagert negativt om de ble betjent med en person som båret hijab. Likevel valgte avisen overskriften “Nordmenn er negative til ansatte med hijab.” Avisen nevner heller ikke at undersøkelsen ble gjort elektronisk.

– Gjennom nyhetsbyrået ANB via lokalavisene spres de samme nyhetene til hele Norge. Det er gjennom lokalavisene at mindre samfunn utenfor Oslo får kunnskap om innvandrere. Det er trist at det er Dagsavisen-redaksjonen som setter premissene for dette.

– Dagsavisen mener å satse på det flerkulturelle, men det er denne avisen som minst er objektiv, har mangler på dybde i flerkulturelle saker og ofte er ensidig i sin fremstilling. Avisen lar seg lett provosere, og vil mene noe om alt, noe som ender med polariserte fremstillinger.

– Avisa mangler kunnskap om etnisitet og religion. Den har koblet voldtektsmenn til Midt-Østen, asylsøkere til voldtektsmenn og støttet dommen som frikjente Terje Sjølie. Det er denne frifinnelsen som blir sterkt kritisert av Europarådets rapport om rasisme i Norge, påpeker Vivekananthan.