Norsk Israelsenter (NIS) tok kontakt med både gallerieieren og “kunstneren”, for å finne ut bakgrunnen til og motivet bak “kunstverket”.
Her gjengir vi argumentene mellom NIS, gallerieieren og kunstneren:
- Gallerieier: Dette er “kontroversiell kunst”:
- NIS: Dette er ingen kunst. Man kan ikke kaste maling på stoff eller lignende og kalle alt for kunst. Kunst må også ha innhold og kulturell tyngde.
Gallerieier og “kunstner”: Målet med kunstverket var “å sette fokus på den onde aksen” (USA og Israel).- a. NIS: Er det USA og Israel som skaper elendighet i Midtøsten, eller er det muslimene? Hvorfor har araberne i Israel hatt det så mye bedre enn i araberlandene?
b. NIS: Hvorfor er det ikke “fokus” på arabernes virkning til undertrykkelse av millioner av mennesker i Midtøsten og Afrika?
c. NIS: Hvorfor er det ikke satt fokus på muslimsk-arabisk undertrykkelse av alle minoriteter i Midtøsten og Nord Afrika? Har like sterke virkemidler blitt brukt også når 800.000 ble massakrert i Ruwanda i 1994, eller mens ca. 1,5 millioner kristne i Sør Sudan ble fordrevet og sultet i hjel av muslimer, eller da PLO og Syria massakrerte ca. 100.000 kristne i Libanon i 1974-82?
Gallerieier og “kunstner”: Målet er å rette oppmerksomhet på at Gud og religionen ikke må brukes for å skape urettferdighet og for å skape elendighet. Dette er en generell sak, som verken er antijødisk eller mot USA.- a. NIS: Har du sett noen troende jøder eller kristne som vifter med Bibelen like før de dreper uskyldige sivile, inkludert babyer? Svaret er: NEI. Så hvorfor er “religionene” representert bare med de som leser Bibelen, jøder og kristne, men ikke de som leser Koranen?
b. Du har sikkert sett muslimske terrorister som vifter med Koranen og roper muslimske hellige ord inkludert “Jihad” før de massakrerer sivile. Så hvorfor er “kunstverket” ikke rettet mot de voldelige og urettferdige mordere? - NIS: “Kunstverket”, som er preget av rød farge og motstand mot USA og Israel virker mer som et typisk kommunistisk symbol, med samme mål som symboliserer ondskapen.
-
- NIS spurte gallerieieren: Hva får deg til å tro at “kunstneren” ikke er en jødehater? Hans svar var at “kunstneren” sa til meg at han ikke er en antisemitt”…NIS: Dette gir ikke grunnlag for å forstå at “kunstneren” ikke er en jødehater, men heller hvor vanlig og politisk korrekt jødehat er i dagens Norge og Europa.
-
- NIS til gallerieieren og “kunstneren”: Også nazistene brukte “kunst”, som ikke dreper, for å påvirke massene til å hate jøder og drepe dem etterpå. “Kunstnerne” slapp fri.
-
- NIS sendte noen linker til gallerieieren til bilder som viser hvem det er som virkelig støtter nazismen i våre dager. Disse inkluderte den arabiske utgaven for Hitlers bok Mein Kampf, og til Holocaustfornekteren Abu Mazen. Han skjønte poenget.