Lang ventetid hos UDI

– Når jeg ringer til noen så forventer jeg å få et rimelig raskt svar tilbake. Og jeg som kjører drosje, får jo kunder hele tiden, så jeg kan ikke vente i en evighet på å få svar. Det går faktisk utover jobben min, sier Rizwan Ahmed, skriver nrk.no. På torsdag ringte han UDI for å få informasjon om besøksvisum for en slektning.

– Og da fikk jeg beskjed fra en telefonsvarer om at ventetiden var i snitt 10 – 15 minutter. Men etter å ha ventet i 79 minutter så ga jeg opp.

– Hvordan vet du at det var 79 minutter?

– For moro skyld så skulle jeg sjekke om det kosta meg noe, så jeg ringte til Netcom. De bekreftet at samtalen varte i en time, nitten minutter og tre sekunder og at samtalen kostet meg 70 kroner. Hadde jeg enda kommet gjennom så hadde det vært greit.


Flere Oslo-advokater bekrefter den lange ventetiden hos UDIs opplysningstjeneste. Advokat Arild Humlen er en av dem. Han får stadig flere klienter som trenger hjelp til å komme i kontakt med Utlendingsdirektoratet.


Tidligere har også advokater hatt problemer med å få kontakt med UDI. Men etter at Advokatforeningen tok opp saken med direktoratet, har advokatene fått tilgang til intern numrene til saksbehandlerene. Det forteller advokat Humlen som er leder av lovutvalget i asyl- og utlendingsrett i advokatforeningen. Han mener UDI må ansette flere personer i opplysningstjenesten for å få ned den lange ventetiden.


– Utlendingsdirektoratet må erkjenne hvor mange søknader man faktisk håndterer, og så får man innrette kapasiteten for å håndtere denne søknadsmengden. Gjør man ikke det så blir det som i dag alt for få, og da blir det uakseptable ventetider.

Og Rizwan Ahmed har ikke tenkt å betale telefonregningen for ventetiden hos UDI.

– Jeg skal sende den til UDI. 70 kroner er ikke så mye penger, men av prinsipielle grunner skal jeg sende den til dem slik at de skal få betale den.