Reklame rettet mot fremmedspråklige er sjelden i Norge. I USA har etnisk reklame blitt en egen sjanger, spesielt reklame på spansk, rettet mot den stadig økende gruppen innvandrere fra Mellom- og Sør-Amerika.
I Norge har ikke innvandrere vært noen målgruppe man har tenkt spesielt på, men i Norge gikk det et lys opp for Norsk Resirk. I forbindelse med den pakistanske kulturfestivalen Mela i Oslo, lagde panteselskapet en annonse for panteordningen.
– Det er to grunner bak annonsen. Det ene er at vi aldri har gått inn på målgruppen som snakker på urdu tidligere, vi hørte om festivalen, og inkluderte dem i sommerkampanjen i år. Målgruppen vår er hele Norges befolkning, det vil si alle som drikker fra bokser og flasker. Vi har mange fremmedspråklige i systemet, som jobber i små kiosker, på bensinstasjoner, på Ringnes og Coca Cola, sier informasjonsansvarlig Synnøve Castillano i Norsk Resirk til Propaganda.
Plutselig forsto selskapet at det var en gruppe, og faktisk en stor potensiell målgruppe, man ikke hadde tenkt på.
– Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger, fra butikksjefer som synes det var bra at det endelig var en annonse direkte mot deres ansatte, sier Castillano.
(Kilde: Propaganda)