Tema for UDIs tolkekonferanse den 5. november 2004 var “Hvordan overholde informasjons- og veiledningsplikten i kommunikasjon med minoritetsspråklige?”
Ikke bruk barn
Blant innlederne var leder av Foreldreutvalget i grunnskolen (FUG), Loveleen Rihel Brenna, som understreket at bruk av barn som tolk er etisk uforsvarlig og at det er et for stort ansvar for et barn å bli brukt som tolk. Hun understreket at det å fungere som tolk for sine egne foreldre, gjør at barna blir dratt inn i den voksne verden i altfor ung alder.
Hun pekte på en hovedregel om at når det ellers ikke er naturlig å trekke inn barn, skal man heller ikke trekke inn barn for å tolke for personer som ikke snakker norsk.
Økt satsing på tolker
Det har de to siste årene vært økt satsing på å utdanne tolker. I år utdannes det tolker på følgende språk: Albansk, amharisk, dari, fransk, mandarin, persisk, sorani, somali, thai, tyrkisk, urdu, vietnamesisk, arabisk, azeri, bosnisk, kroatisk, serbisk, engelsk, estisk, finsk, polsk, russisk, spansk, tsjekkisk, tsjetsjensk og tysk.