Mottakskontoret og Informasjonsenheten har nå ferdigstilt arbeidet med ”Rammeplanen for informasjon til beboere i statlige mottak”.
Planen er laget for å sikre at kvaliteten og innholdet i informasjonen blir best mulig, sier Rolf Angelsen, underdirektør i Integreringsavdelingen og leder for mottakskontoret.
– Videre blir informasjonsopplegget mer forutsigbart for både beboere, mottaksansatte, tolker, samarbeidspartnere, og gir større rom for differensiering i forhold til beboernes informasjonsbehov. I tillegg skal planen synliggjøre ressursbehovet knyttet til informasjonsarbeidet, påpeker Rolf Angelsen.
Rammeplanen består av 13 moduler med ulike tema. Et nytt moment i informasjonsarbeidet som introduseres med rammeplanen er en felles, nasjonal rullering av modulene. Alle mottak i landet skal informere om de samme temaene i samme tidsrom, samtidig som den nye rammeplanen ikke inneholder et krav til et bestemt timeantall som beboerne skal ha innenfor hvert informasjonstema.