Lixom skal komme ut hver måned som innstikk i avisen Utrop og distribueres til ungdomsskoler. Initiativet er støttet av Barne- og likestillingsdepartementet.
– Et magasin som når alle ungdommer på like vilkår står sentralt, forteller ansvarlig redaktør Majoran Vivekananthan.
Osloskolene er blitt flerkulturelle, og en tredjedel av elevene i Osloskolene har minoritetsspråklig bakgrunn. Protestene mot Muhammed-tegningene fortsetter, og Utrop anser det som viktig oppgave å jobbe for et magasin som vektlegger positive verdier som åpenhet, toleranse, sjenerøsitet og små gruppers rett til å bli respektert og komme til orde. Ytring gjennom debatt og dialog er noe som bør være i fokus i alle skoler.
Magasinet skal lages av ungdom, for ungdom, og mottoet er ”Av ungdom, for ungdom.” Alt fra grafisk layout til innholdsproduksjon er det ungdom selv som skal stå for. Målgruppen er alle ungdommer fra 14-19 år.
– Dette er et stort og enestående forsøk som kan føre til radikale endringer i hvordan ungdom er og kommer til å bli. Magasinet skal ta opp ulike tema som interesserer ungdom generelt og minoritetsungdom spesielt og som er nyttige for dem, forklarer Vivekananthan.
En del ungdommer har ikke råd til kjøpe dyre magasiner. Avislesing og generell tilgang til informasjon er lavere blant noen grupper minoritetsungdom og etnisk norske ungdommer som har foreldre med svak økonomi.
– Den informasjon som ressurssterke foreldre formidler til barna, nåes ikke til ungdom med færre muligheter, påpeker han. Dette skal Lixom gjøre noe med.
Han tror magasinet kommer til å bli en suksess.
Fakta om Lixom:
Utrop er navnet på Norges første flerkulturelle avis, og har tatt initiativet til magasinet Lixom.
Magasinet kommer ut 10 ganger i året. Skoler kan bestille klassesett på utrop.no/abonner
Lansering av første utgave av Lixom finner sted 1. mars 2006 kl. 13 på Hausmannsgate 23.