272 flyselskaper nektes å fly i EU. Nå raser afrikanske flyselskap mot de de ser på som diskriminering.
Latest posts by Claudio Castello (see all)
- – Viktig å samle chilenere fra hele verden til kulturfestival - 05.11.2024
- Stor interesse for tilskuddsordninger på kulturfeltet - 05.11.2024
- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
EU svartelister enkelte flyselskaper for at europeiske selskaper skal få urettmessige markedsfortrinn, mener organisasjonen for afrikanske flyselskap, AFRAA, skriver reiselivsbladet Scandinavian Travel Trade Journal.
Syv av totalt ti flyselskap som operer på restriksjoner i Europa er også afrikanske. Afrikanske flyselskap står for rundt to prosent av verdens trafikk, men har også 23 prosent av ulykkene i verden med totalskadde fly. Likevel mener AFRAA at den europeiske svartelisten er urettferdig.
Organisasjonen henviser blant annet til det statlige mozambikanske selskapet LAM, som ikke har registrert en eneste ulykke siden 1989, men som rammes av svartelisten.
Handler om holdninger
Lederen i Fellesrådet for Afrika, Magnus Flacké, har selv reist med South African Airways og Kenya Airways på jobboppdrag. Han kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av situasjonen, ihvertfall når det gjelder de større etablerte afrikanske selskapene.
– Som alle andre steder finnes det gode og dårlige selskaper. Erfaringene jeg har med å fly med sør-afrikanske og kenyanske fly er at de har god fokus på sikkerhet og service. Jeg vet også at South African satser veldig hardt på det asiatiske markedet.
Hva kan skyldes at et selskap som mozambikanske LAM, som har vært ulykkesfri i lengre tid enn f. eks SAS, likevel ikke tas ut av svartelisten?
– Jeg tror det har å gjøre med at folk flest har en misoppfatning av afrikansk teknologi som underlegen, og at dette kan bli en forutinntatt holdning blant internasjonale kontrollører, som igjen påvirker deres nøytralitet når de skal vurdere selskapene, sier Flacké til utrop.no.