I 2009 inntok Telenor det indiske markedet. Ting gikk ikke som forventet, og forretningsmodellen måtte totalendres.
Latest posts by Claudio Castello (see all)
- Stor interesse for tilskuddsordninger på kulturfeltet - 05.11.2024
- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
Hva som gikk galt, og hvordan både Telenor, og deres indiske datterselskap Uninor taklet dette, er noe forskere nå ser nærmere på.
I den nye strategien har Uninor gått fra en emosjonell til en funksjonell posisjonering i markedet.
– Vi tar utgangspunkt i hvilke priser som finnes i markedet, og forsøker å tilby et best mulig produkt deretter. Vi ser at det er en stor forskjell på lave kostnader og lav kvalitet, sier Yogesh Malik til forskning.no.
Ny “lavkosterfaring”
Fra å ha en strategi lik den Telenor har i Norge i dag, har fokuset gått over til å bli kostnadsleder, noe de foreløpig ikke har satset på her hjemme, ifølge NHH-professor Svein Ulset.
– Her spiller kvalitet og funksjonalitet en større rolle i konkurransen om krevende og betalingssterke kunder enn hva det gjør i India.
Ulset hevder det er viktige erfaringer Telenor nå gjør seg med sin India-satsning.
– Vi ser at dette er nok en av trendene i norsk næringsliv, at vi i større grad må ut i verden for å selge produktene våre til konsumenter med et helt annet inntektsnivå, sier han til forskning.no.