Det er ikke bare i Norge at gamle juletradisjoner skaper kontrovers når de opptrer i nye, flerkulturelle sammenhenger. “Svarte Petter” (Zwarte Piet) er en kjent og kjær figur for de fleste nederlandske barn, men julenissens assistent er et produkt av kolonitidens rasisme, hevder nå stadig sterkere kritiske røster.
Quinsy Gario (f. 1984) har stått midt i kontroversen. Han er poet og tar en mastergrad i kvinnehistorie ved Universitetet i Utrecht. I november organiserte han sin egen private protest mot Zwarte Piet. Med en t-skjorte han selv han fått trykket med påskriften “Zwarte Piet er rasisme” reiste han til byen Dordrecht. Der ble han kort tid etter arrestert av politiet, som sprayet ham med pepperspray og tauet ham inn svært hardhendt. Da Gario, som har bakgrunn fra den tidligere nederlandske kolonien i Karibien Curaçao, forlangte å få vite hvorfor han var blitt arrestert, klarte ikke politiet å komme opp med noen god forklaring.
Overser historien
– Selv liberale, oppegående nederlendere går fort i forsvar når de blir konfrontert med Zwarte Piet. ‘Han er svart fordi han må klatre gjennom pipa’, hevder de gjerne. Men sannheten er at Zwarte Piet stammer fra en julefortelling fra attenhundretallet, der julenissen kommer med båt fra Spania sammen med en liten hjelper av afrikansk opprinnelse.
Det skriver amerikanske Jessica Olien som for tiden bor i Nederland i Slate Magazine.
Seiglivet tradisjon
I Nederland er det ikke uvanlig for folk av afrikansk opphav å bli kalt “Zwarte Piet”, og selv om det ikke alltid er vondt ment, er det nå flere som har fått nok av den typisk nederlandske juleskikken. Men å kjempe mot den er ikke lett. Zwarte Piet er mest av alt en figur som barna har glede av, og det å ta en juletradisjon fra ungene er ikke gjort i en håndvending.
– Denne tradisjonen har åpenbart et rasistisk innhold, men foreløpig er det ikke kommet noen løsning som kan tilfredstille både minoriteter og majoriteten i dette spørsmålet, skriver Laura Bijnsdorp i en kommentar i The Daily Herald.