- HumanJul vil tilby en inkluderende feiring - 19.12.2024
- – Føler et samfunnsbehov for å ta opp tabubelagte temaer - 17.12.2024
- Hanne Tveter og Alex Mercado slipper ut julesingel - 17.12.2024
– Her er målet å komme vekk fra forenklede halvsannheter og stereotypier. Det er respektløst og skadelig når fattige mennesker fremstilles som apatiske ofre som behøver hjelp av rike velgjørere fra Vesten, sier Jørn Wichne Pedersen i SAIH, til bistandsaktuelt.no.
Hovedpersonen i videoen er Lilly Taylor (bildefaksimilet), en ung entertainer fra Europa som drømmer om å bli frivillig for å redde Afrika. Hun ender opp i realityprogrammet Who wants to be a volunteer in Africa?, men vil hun klare å realisere sin drøm om å bli frivillig?
Lilly utsettes for store prøvelser når hun må svare på det avgjørende spørsmålet: Hvor mange land er det i Afrika? Er det bare ett, eller flere?
– Ensidig feilfokus
Videoen er oppfølgeren til suksessene fra 2012 og 2013, hvor musikkvideoen Radi-Aid: Africa for Norway og parodien Let’s Save Africa, gone wrong ble sett av millioner. Sistnevnte ble i mars kåret til en av de ti beste videosnuttene fra 2013 av nettgiganten TED.
– Bistandsorganisasjonenes innsamlingskampanjer er ofte utformet først og fremst for å nå et konkret innsamlingsmål på relativt kort sikt. Vi har for liten bevissthet om hvilken effekt den totale mengden av slike kommunikasjonsuttrykk har på lang sikt, sier Pedersen.
Han mener det ensidige fokuset i innsamlingsvideoene bidrar til et demokratisk problem.
– Forenklinger og halvsannheter fører til at vi, og politikerne, får en feil virkelighetsoppfatning. Da risikerer vi også å velge feil løsninger i vårt møte med en urettferdig verden.
Kårer de beste, og verste bistandsvideoene
Filmen har SAIH laget i samarbeid med et filmselskap i Durban, Sør-Afrika, og markerer starten på den internasjonale prisutdelingen Rusty Radiator Awards.
Under et arrangement i Oslo 2. desember skal de beste og verste innsamlingskampanjene kåres. Åtte videoer er plukket ut av en internasjonal fagjury.
– Med de to første kampanjene våre så vi en enorm interesse internasjonalt for å endre stereotypiene om utviklingsland. Målet med prisutdelingen er å fremme mer kreativitet og nyskaping i bistandskommunikasjon, sier Pedersen til bistandsaktuelt.no.