- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
I innlegget gir Karam uttrykk for at han vil forlate den svenske debatten i protest mot at han hele tiden var forventet å “representere muslimer”.
– Jeg ble invitert til radio- og TV-kanaler, og til aviser. Jeg fikk holde samtaler som “sekulær muslim” og skrive artikler som en “liberal muslim.” Folk forventet av at jeg skulle gi en “muslimsk perspektiv” for et “svensk publikum.”
Som mange før og etter han, reflekterte ikke den 39-årige Baghdad-fødte journalisten over slike merkelapper.
– For meg spilte det ingen rolle så lenge jeg fikk formidle min personlige perspektiv, skriver han videre.
Et europeisk begrep
Karam begynte etterhvert å sette spørsmålstegn på en slik identitetstildeling.
– Konseptet “sekulær muslim” finnes ikke i land der islam er statsreligion, men er et begrep oppfunnet i Europa. I majoritetsmuslimske land høres dette helt absurd og meningsløst ut.
– Jeg begynte også å lure på hvorfor jeg fikk merkelappen “svenske muslim”. Jeg var jo ikke medlem av noen muslimsk organisasjon og det eneste jeg hadde til felles med muslimer i verden var at jeg ble født i et muslimsk land. Jeg innså at jeg ikke lenger representerte meg selv, men fikk en rolle som ble tilordnet til meg.
Kollektiviteten blir viktigst
Overfokuset på kolletiv gruppetilhørighet har ført til at Karam til slutt meldte seg ut av debatten.
– Hvis vi ser på de siste ti årene, er situasjonen ikke oppløftende. Vi ser et Europa som har blitt mindre human og mindre tolerant, med høyreekstremister og muslimske fanatikere på hver sin kant.
Les hele innlegget her.