- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
- Fra trange kår til forskerjobb - 04.11.2024
Lisitsa, som ble født i Kyiv i 1973, men som i 1991 emigrerte til USA, er en relativ stor kjendis i den moderne klassiske musikken, og regnes som en av samtidens beste pianister.
42-åringen skulle forrige helg ha spilt Rachmaninovs andresymfoni, men ble kastet ut av konsertprogrammet av symfoniorkesteret i Toronto etter en høypolemisk avgjørelse, som har møtt både støtte og forkastelse.
Lisitsa har nemlig uttrykt støtte til de pro-russiske separatistene som siden våren 2014 har vært i væpnet konflikt med de nye sentralmyndighetene i Ukraina, som kom til makten i kjølvannet av Maidan-revolusjonen senvinteren samme året.
Canada har en stor ukrainsk diaspora, som har klart å påvirke landets myndigheter til å føre en ukraniskvennlig utenrikspolitikk, og hvor støtten til landets nye post-revolusjonelle regjering er overveldende stor, og den sterke antagonismen til separatistene i øst likeså. For mange føltes det som usmakelig at en kjent person som har uttrykt så sterke sympatier for de russisk-støttede separatistene via sosiale medier, skulle nettopp spille i canadiske Toronto.
Afrikanske stammedrakter og Downs syndrom
Twitter-meldingene til den kjente pianisten har skapt kontrovers, for å si det mildt.
En av disse inneholder bildeskjermdumper av ukrainske lærere og en afrikansk stamme i sine respektive folkedrakter. Lisitsa fastholder at de ukrainske lærerne, avbildet under starten av det nye skoleåret, ble tvunget til å gå i sine “stammedrakter”. I en annen tweet, som hun la ut under verdens Down Syndrom-dag, lager hun sympatiknuter i anledningen markeringen med de ukrainske fargene. En tredje viser hennes standpunkt veldig klart:
“Hvis Europa ikke klarer å kurere Ukraina for nazisme, så har russerne en tradisjonell folkemedisin som funket veldig godt sist gang” (jour. anm., henvisning til annen verdenskrig).
Andre Twitter-meldinger har også blitt tolket som anti-semttiske.
Føler seg kneblet
Hele affæren har endt med at Lisitsta fikk betalt og løst ut av kontrakten sin.
Hovedpersonen selv mener hun blir kneblet for å ha meninger om en konflikt, som ansees som for kontroversielle.
– Jeg vet ikke engang hvem mine anklagere er, men jeg er blitt beskyldt for å “fremme hatretorikk” på Twitter. Symfoniorkesterer i Toronto vil nå betale meg for å ikke spille, ene og alene fordi jeg har brukt min ytringsfrihet. Et orkester som holder til i et av de frieste og mest demokratiske land i verden bøyer seg for de samme menneskene som har truet livet mitt. Jeg blir kanskje ikke nødt til å bøte med mitt eget liv, men kunstneren og musikeren i meg blir drept, skrev hun på sin Facebook-side.
Orkesteret på sin side påpeker at det er innholdet i Lisitsas posteringer på sosiale medier som utgjør problemet, ikke det at hun har brukt sin ytringsfrihet.
– Her handler det ikke om politisk syn. Vi ser ikke dette på som problematisk. Men når kunstnere, som er offentlige personer, bruker sosiale medier regelmessig til å karikere andre mennesker på en intolerant eller støtende måte er betenkelig, var tonen fra toppsjef i Toronto Symphony Orchestra, Jeff Melanson, overfor Washington Post.
Ulike reaksjoner
Reaksjonene har vært mange og meningene splittede. En kommentarartikkel hevder Lisitsas Twitter-bruk ikke kan tolkes som satirisk, men som “bevisst hatefullt” og “smakløst”.
I den lokale Toronto-avisen The Star får orkesteret imidlertid det glatte lag for å ha sparket Lisitsa. Og canadiske PEN hevder også nonelunde samme syn.
– Lisitsas politiske syn har overhodet ingenting med musikk å gjøre. Vi ser det som en alvorlig feilvurdering, dypt i strid med ytringsfriheten, at symfoniorkesteret i Toronto stoppet en forestilling fordi hennes syn om en konkret politisk konflikt kunne fornærme noen, uttalte Phillip Slayton, leder for den canadiske PEN-klubben (verdens største skribent- og ytringsfrihetsorganisasjon), til den klassiske musikkfanzinen SlippedDiscs nettutgave.