IS’ mediestrategi: moderne og overvurdert

IS bruker moderne teknologi for å spre sin propaganda. Norsk-chilenske Bastian Vasquez (bildet) er en av dem som har opptrådt i IS' propaganda-videoer. Nylig har det kommet meldinger om at han kan har blitt drept i Syria.
Foto: Skjermdump/Youtube
– Unge produsenter lager IS-propaganda som er mer moderne og avansert, skriver Øyvind Strømmen.

I en artikkel som publisert på Hate Speech og i Morgenbladet tar religionsviter Øyvind Strømmen for seg mediestrategiene til IS.

Strømmen ser på hvordan videoene har blitt produsert og bemerker den høye kvaliteten på videoene som IS legger ut på sosiale medier.

 
Foto : Henrik Kreilisheim

– Bildene er skarpe, og har effekter som man kan kjenne igjen fra moderne TV og videospill. Fortellerstemmer er akkompagnert med musikk.

For at den islamske staten skal kunne spre sin propaganda, er de naturligvis avhengig av internett.

– Propagandaen spres på sosiale medier, videosider og elektroniske aviser. En stund var engelske versjoner av propagandaen til og med tilgjengelig på den nettbaserte bokhandleren, Amazon, skriver Øyvind Strømmen.

Overvurdert
For å titrekke seg et ungt publikum bruker IS elementer fra popkulturen. I teksten referer Strømmen til den canadiske forskeren Pieter Nanninga som mener at filmingen ligner vestlige filmer, dokumentarer og videospill.

Strømmen referer også til TV2-journalisten Mah-Rukh Ali, som mener at vestlige journalister og forskere ofte overvurderer mediestrategien og videoene til IS.

– Mediestrategien deres er framstilt som fantastisk, sofistikert og profesjonell. Etter min mening beskriver vi dem som mer profesjonelle enn det de egentlig er, til dels fordi vi har vanskeligheter med å forstå bevegelsen, mener Ali.