- Sandra Borch anklager NRK for «etnisk gransking» - 04.11.2024
- Lanserer undervisningsmateriell om frivillighet - 04.11.2024
- Fra trange kår til forskerjobb - 04.11.2024
– Jeg er heldig som kan jobbe hjemmefra enkelte dager, og ikke trenger å pendle hele tiden. Men verst vil det bli for barnefamilier som bor i Malmø og unge svensker med innvandrerbakgrunn som jobber i servicenæringen i København fordi det ikke finnes jobber i et stramt svensk arbeidsmarked. Jeg frykter mange vil bli nødt til å si opp jobbene sine fordi man vil bruke for lang tid på reise mellom jobb og hjem grunnet de svært omfattende ID-kontrollene, sier Indahl til utrop.no.
Selv bor han i Malmø, og pendler med toget til København for å jobbe.
– Timinuttersavgangene om morgen og ettermiddag er allerede kuttet ut, og turen som normalt sett tar 40 minutter, tar nå halvannen time.
Grensekontroll mot flyktningestrøm
For å motvirke den overveldende strømmen av flyktninger som kom til Sverige via Tyskland og Danmark under sensommeren og høsten, bestemte svenske myndigheter seg for å starte med midlertidige grensekontroller på den svenske siden 12. november i fjor.
– ID-kontroller er en av de avgjørelsene regjeringen tar for å håndtere flyktningsituasjonen. Jeg har stor forståelse for at dette kommer til å påvirke både transportselskaper og reisende. Regjeringens konklusjon er imidlertid at avgjørelsen er nødvendig for å sikre landets indre sikkerhet, sier hun til Expressen.
Laget Facebook-aksjon
En protestgruppe på Facebook som kaller seg Öresundsrevolutionen, har passert 21.000 følgere. Gruppen ble startet i julen som en protest mot den svenske regjeringens avgjørelse om innføring av ID-kontroll.
For de som ikke har gyldig reisebevis gjenstår det en ting, fortsetter han videre.
– Folk uten pass vil bli holdt igjen på dansk side på Kastrup stasjon og bli bedt om å søke asyl i Danmark.
Kan gi økonomiske konsekvenser
Bortsett fra at folk må enten stå opp ekstremt tidlig, eller slutte i jobben, hvilke andre konsekvenser ser du som følge av ID-kontrollene?
– Transportøkonomisk er dette uholdbart for Øresundsregionen, som ikke bare omfatter København og Malmø. men også Lund, Helsingborg og Landskrona på svensk side, og Roskilde og Helsingør på Sjælland. Tilsammen bor det over fire millioner her i Skandinavias største urbane region, og mange frykter for at dette vil bryte opp det som er vellykket regionalt samarbeid over landegrenser.
Indahl skjønte først alvoret da han måtte vise passet sitt til vekteren på Kastrup statsjon.
– Schengen vil ikke bukke under
Selv tror han at situasjonen etterhvert vil normalisere seg.
– Flyktningestrømmen til Sverige er så å si blitt stoppet. Sverige og Danmark, som andre EU- og EØS-land, har under Schengen-avtalen lov til å innføre midlertidig grensesjekk i nødssituasjoner, slik som nå under flyktningekrisen. Alt annet utover det, som permanent grensekontroll, er ikke tillatt uten spesiell godkjennelse av EU-kommisjonen.
Er dette slutten på Schengen og åpne-grenser-politikken i EU/EØS?
Indahl påpeker det er spesielt et par ting som EU-landene bør ha lært av dette.
Lenken til illustrasjonsbildet