- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Sherani, som i tillegg sitter i nasjonalforsamlingen for det islamistiske partiet Jamiat-Ulema-e-Islam, har presentert et utkast til et lovforslag som foreslår at det i enkelte situasjoner bør være lov for en ektemann å slå sin kone, skriver Aftenposten.
«En mann bør ha lov til slå sin kone lett dersom hun nekter å adlyde ham, om hun nekter å kle seg som han ønsker, om hun avslår hans ønske om samleie uten noen religiøs unnskyldning eller om hun ikke tar et bad etter samleie og menstruelle perioder», heter det i forslaget, ifølge den pakistanske avisen The Express-Tribune.
Straff for “upassende oppførsel”
I lovforslaget går det også frem at rådet mener at en ektemann skal kunne bruke fysisk straff mot kona dersom hun ikke bruker hijab, kommuniserer med fremmede eller dersom hun snakker så høyt at fremmede kan høre henne.
The Council of Islamic Ideology (CII) er et konstitusjonelt organ som kommer med anbefalinger til pakistanske myndigheter om lover som er i tråd med islamsk tro. Parlamentet i Pakistan er ikke pliktige til å ta stilling til forslagene fra det islamske rådet, men rådets anbefalinger anses som betydningsfulle.
“Forsiktig og mild slåing”
Under en pressekonferanse siste uke ble Sherani bedt om å forklare disiplin-forslaget. Til avisen forklarte han at han med begrepet «mild slåing» mener å slå med lette gjenstander som et lommetørkle, en hatt eller en turban. Slagene skal ikke rettes mot ansiktet eller forårsake noen form for fysiske skader, understrekte Sherani.
Reaksjonene har ikke latt seg vente. I en kommentar i den pakistanske avisen The Dawn blir forslaget regelrett latterliggjort med å sette opp en liste over “åtte andre ting du heller kan slå enn kona di”.
Sender Pakistan tusen år tilbake
Også det norsk-pakistanske nettstedet karwan.no er sterkt kritisk, og mener rådet sender det pakistanske samfunnet tusen år tilbake i tid.
– Religiøse krefter prøver å rettferdiggjøre brutalitet for dårlig sosial atferd. Kvinnen gis rollen som mor, søster, kone og datter, alt dette respektabelt for menn i et islamsk samfunn. Ved å vektlegge dette, nekter de å akseptere kvinnen som individ og gjør henne istedet underordnet mannen. De nekter kvinnens rett til livsvalg, til utdanning, karriere og livspartner. Mullahene er ikke villige til å forstå at en slik tilnærming er patetisk.