- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Lønnsnivået i Latvia, Litauen, Polen og andre EU-land er så lavt at stadig mer av tungtransporten på norske veier, som følge av EØS-avtalen, blir overtatt av utenlandske vogntog.
Men nå skrus skruen åpenbart om et hakk til – i en lavlønnskonkurranse som rammer også norske selskaper og sjåfører i Norge, skriver ABCNyheter.
Østeuropeiske lastebilselskaper gjennomfører vervekampanjer i Filippinene for å hente sjåfører til Europa, ifølge avisen.dk.
Også mange lastebilselskaper flytter virksomhet til lavkostland som Latvia.
– Gjennom dette Schengen-hullet kan sjåfører fra land som Filippinene kjøre i hele EØS-området, rapporterer LOs Brussel-kontor.
Smutthull gjennom EØS
Utviklingen får følger også for Norge, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund til ABC Nyheter. Stikkordet er kabotasje (jour. anm., godsfrakt fra sted til sted i Norge).
– Vi ser at den internasjonale konkurransen er økende. Nå henter de inn billig arbeidskraft fra Filippinene, Sør-Amerika, Hviterussland og Ukraina. Det gjør konkurransen enda hardere, sier Geir A. Mo.