- Norske mobilselskap outet asylsøkere - 23.12.2024
- – Jeg tenker på hvordan vi tar imot «de nye» i Norge - 23.12.2024
- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
En av verdens verste flyktningkatastrofer utspiller seg i Øst-Afrika, bare i Uganda er det 1,3 millioner sørsudanere som trenger hjelp.
Eivind, som er pilot i Mission Aviation Fellowship, er tett på dennmajoe katastrofen hver dag. Han har base i Uganda og flyr daglig bistandsarbeidere, medisinsk personell og utstyr til Sør-Sudan og de omkringliggende landene.
– Konflikten er en tragedie for Sør-Sudan, et folk som allerede har gått gjennom så mye lidelse, sier Eivind Lindtjørn til MAF Norge.
Livreddende flygninger
MAF har små fly og etablerte landingsstriper, så Eivind og hans kolleger kan jobbe effektivt i både tid og kostnad.
– Ingenting her ligner veistandarden i Norge, og de mange konfliktene gjør det svært vanskelig, og av og til umulig å komme frem på tilmålt tid uten fly. En reise som kan ta flere dager med bil, flyr jeg på 1,5 time, forteller Eivind.
Eivind bor sammen med kona Nadia og deres to barn i Uganda. Nå føler de seg trygge, men det har ikke alltid vært slik. I juli 2016 ble familien stående midt mellom rivaliserende grupper i et krigsherjet Sør-Sudan.
– 8. juli i fjor, brøt det ut harde kamper i Juba hvor vi bodde. De neste dagene var byen preget av skyting, artilleri og angrepshelikoptre, minnes Eivind.
Dramatisk opplevelse
Alle ved basen i Juba ble evakuert med MAFs fly, bortsett fra Eivind og fire kolleger som ble igjen for å holde i gang essensielle funksjoner, og omsider stenge ned til situasjonen var under kontroll.
– Det var godt å lande i Nairobi etter noen dramatiske dager. Jeg husker den enorme lettelsen det var å være sammen med Nadia og jentene igjen. Det hadde vært noen nervepirrende døgn for oss og familiene på basen, avslutter han.
FAKTA
Flyktningkrisen i Sør-Sudan
9. juli 2011 ble Sør-Sudan et selvstendig land og verdens yngste stat, etter nærmere 50 år med væpnet konflikt mellom opprørsstyrker og regjeringen i nord.
Borgerkrigen står i hovedsak mellom folkegruppene dinka og nuer, samtidig er det 64 etniske grupperinger som gjør konflikten enda mer uoversiktlig. 2,3 millioner er drevet på flukt til nabolandene, og seks millioner er avhengig av nødhjelp. Ugandiske myndigheter har åpnet grensene og gir flyktningene eget land hvor de kan bosette seg. MAF bidrar med transport av blant annet nødhjelp, utstyr, helsepersonell, arbeidere og syketransporter til disse områdene.
Mission Aviation Fellowship
Verdensomspennende aktør innen bistandsflyging med hovedkontorer i England, Australia og USA. MAF er en internasjonal misjon/bistandsorganisasjon og et flyselskap som opererer mer enn 130 fly i mer enn 30 utviklingsland.
Stiftet opprinnelig i 1943 av tre kristne krigsflygere i det amerikanske flyvåpenet som møttes til bønn, bibelstudie og diskusjon om hvorvidt det var mulig å bruke fly til fredelige formål og støtte i misjonsarbeidet.
MAF flyr til utilgjengelige steder der transport på landjorden er umulig, svært vanskelig og tidkrevende. Mange av de norske ledende misjons- og bistandsorganisasjonene gjør bruk av MAFs flytjenester i utviklingsland. MAF flyr leger, sykepleiere, pasienter, lærere, bistandsarbeidere, misjonærer, mat, medisiner, nødhjelp og annet utstyr.