- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Årsaken er at motehuset har mottatt klager på at ullgenseren minner om såkalt «blackface»-sminke, en type teatersminke som blir brukt på lyshudede mennesker for å framstå som fargede, skriver Dagbladet.
Kommentarer i sosiale medier skal være bakgrunnen til at Gucci besluttet å trekke plagget. Genseren dekket ansiktet til fra nesen og ned. Åpningen rundt munnen er markert i rød farge, noe som kan minne om store lepper.
Fjernet alle produkter
I sin uttalelse beklager Gucci at de kan ha fornærmet noen som følge av plagget.
– Vi kan nå bekrefte at klesplagget har blitt fjernet både fra alle våre butikker og alle nettbutikker, skriver de via en pressemelding.
Fra før har både H&M og Prada vært involvert i liknende saker. Førstnenvte måtte blant annet trekke en genser etter rasisme-anklager. Anklagene kom etter å ha avbildet en mørkhudet gutt i en reklame iført grønn genser hvor det sto på trykk «coolest monkey in the jungle».
FAKTA
«Blackface» («svartfjes») er en amerikansk betegnelse på et ansikt som er malt svart, og på en type underholdning som bygger på rasistiske framstillinger av svarte mennesker. Ordet brukes oftest om en ansiktsmaske av mørk sminke med markerte lepper og lyse øyne som hvite artister benyttet for å kle seg ut som og parodiere personer med svart eller mørk hudfarge, særlig folk av afrikansk herkomst som tidligere ble omtalt som negroes («negre») på engelsk.
I dag sees «blackface»-tradisjonen på som en rasistisk underholdningskultur med røtter i slaveriet i de amerikanske sørstatene, og ansiktsmalingen ansees som respektløs og støtende.