- Utrops utgave 26 – 2019 ute nå! - 11.07.2019
- Ingen uavhengig jury bak prisutdelingen - 01.07.2019
- Rashidi skrev bok om anus - 31.05.2019
Den nesten tre timer lange bollyfilmen “Devdas” med opprivende kjærlighetsdramaer og innlagte sangnumre skal vises i de håndplukkede regissørers serie ved konkurransen på filmfestivalen i Cannes i neste måned.
I følge nyhetsbyrået AFP, får Bollywood filmen lov til å være med i den prestisjetunge konkurransen for første gang.
På Nattfilm-Festivalen i Danmark nylig vant en serie indiske Bollywood-filmer stor publikum. Filmene kommer fra den store produksjonen i den indiske byen, Bombay, og de slår nå gjennom hos mainstream- publikum utenfor hjemlandets grenser.
Den fire timer lange “Lagaan” var tidligere nominert til Oscar innen kategorien beste ikke-amerikanske film ved årets prisutdeling i Los Angeles. Samme film stakk opgså av med publikumsprisen under Nattfilm-Festivalen i Danmark.
Ved den 55. Cannes Festivalen i år har altså festivalens ledelse som en heder til den indiske regissøren Sanjay Leela Bhansali og hans film invitert filmen hans til å være med blant de i alt 11 filmer som vises i den offisielle serien i konkurransen.
“Devdas” beskrives som en visuelt ekstravagant, dramatisk kjærlighetstragedie som foregår i 1930-tallets India og er basert på en bestseller-roman med samme navn. De medvirkende er noen av Indias største skuespillere, blant annet den tidligere Miss World, Aishwarya Ray.
Filmen har på grunn av sine rekonstruksjoner av 30-tallets ”locations” med søljeprydede palasser, glasspaviljong og annet utstyr brukt to år på bli til sin helthet. Den har ennå ikke hatt premiere i India og er med et budsjett på 10.2 mill.$, den hittil dyreste indiske film noensinne.
Indisk film har tidligere vært representert ved filmfestivalen i Cannes, men det har vært film fra en helt anden skuffe med sterke historier om fattigdom, undertrykkelse og arbeidsløshet fortalt av indiske regissører som Satyajit Ray, Shyam Benegal og Raj Kapoor.
“Devdas” er ikke av den slags men inneholder heller innlagte sangnumre og dans.
De første indiske filmene ble spilt inn på begynnelsen av dette århundret og tok for seg historiske og litterære temaer. Senere ble det en dreining over mot samfunnsfilmer som beskrev samtidens sosiale urettferdighet. Deretter skiftet fokus fra tema til person med stjerner som innvarslet en periode med virkelighetsfjern underholdning. I denne perioden ble det også produsert mye film med realistisk innhold. I åtti- og nittiårene er det laget store mengder kjærlighetsfilmer i musikalgenren.
Det har faktisk vært et gjennomgående trekk i alle de nitti årene spillefilmen har eksistert i India at musikk og sang har hatt en fremtredende plass. Filmmusikkens popularitet er en god indikator på at filmen har nådd ut til de store massene.
Hva invitasjonen av ”Devdas” til Cannes betyr for bollyfilmer er det ikke godt å si. Om det betyr at Europa og den franske filmfestivalen endelig gir disse filmene anerkjennelse, eller om produksjon i Bollywood er så stor at disse filmene er umulig å overse må vi bare vente å se.