- Utenlandske lastebilsjåfører får Vegvesen-app på engelsk - 22.12.2024
- Ny rapport kritisk til forholdene i greske flyktningleire - 21.12.2024
- Mer midler til Mela-huset etter budsjettforlik - 20.12.2024
Ofte sies det at det er de dårlige nyhetene som selger. Nyhetene som fremhever samfunnskritiske forhold og som formaner til forsiktighet i disse krisetider. Og derfor kommer det som en herlig og velkommen utlufting når en fremadstormende norsk-iransk artist tar musikk-Norge med storm og kjemper til seg retten å representere nasjonen i den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix til våren.
For snart fem år siden intervjuet Utrop den unge Tooji Keshtkar. På det tidspunktet hadde han såvidt startet artistkarrieren. Tooji gikk dengang på dramalinja og drevet med revy og skuespill i tillegg til modelljobbing. Men først og fremst var det hans ønske om å hjelpe mennesker gjennom kunsten og musikken som skinnet igjennom. Jordnærheten som han viste under intervjuet kunne man også se i seierens stund på lørdag. Hverken MGP-suksessen eller eksponeringen på MTV ser ut til å ha endret ham noe særlig.
Min kollegas tittel “Tooji- husk navnet” har sjeldent aldri hatt noe mer klang av virkelighet i seg. Nå vet jo alle i hele musikk-Norge hvem han er.
Ta dem med storm!
1.122.000 så hovedsendingen der alle finaleartistene opptrådte, noe som vil si 59 prosent av alle tv-seerne forrige lørdagskveld. Melodi Grand Prix engasjerer sterkt, og det var en slags musikalsk felleskonsensus om at Norge i år skulle sende en artist med både personlighet, kraft og mot nok til å kunne takle MGP-scenen. Enten det var “mokkamannrockerne” i Plumbo, Disney-stemmen til Nora Foss Al-Jabri eller Tooji selv. Fjorårets fiasko i regi av Stella Mwangi og “Haba Haba” bar preg på scenenerver og ditto skrantende opptreden fra a til å.
I Tooji og “Stay” tror jeg Norge har en vannvittig god sjanse når den internasjonale finalen skal avgjøres 22-26. mai i den aserbajdsjanske hovedstaden. Låten er energisk, har fengende tekst og melodi, og ikke minst en kombinasjon av orientalske rytmer og vestlig elektronisk musikk. En kunstnerisk brobygging som kommer til å slå veldig godt an, i min mening. Særlig når dette er en Eurovision-finale som arrangeres så langt øst som i Kaukasus. Klarer Tooji å kapre scenen og publikum, er mye gjort
Brobygging gir seier
“Stay” vil få ungpikehjertene til å smelte, og Eurovisionhomsene til å gå av skaftet. Siden konkurransen nå handler om publikums gunst og telefonstemmer mer enn en fagjurys vurdering så er det taktisk viktig å få disse to seergruppene på sin side.
En liten fotnote får være at de gangene Norge har vunnet MGP har en “innflytter” alltid hatt med et ord i laget. Svenske Elisabeth Andreasson lot hele Europa svinge sammen med Hanne Krogh som Bobbysocks i 1985. Ti år senere var det en irsk fiolinist, Fiuonnala Sweeney, som med sin nostalgiske solo kunne ta en stor del av Nocturnes seier. Og sist i 2009, var det hviterussiskfødte Aleksander Rybak som hoppet på Fairytale-fela si og inn i MGP-seernes hjerter.
Vi får håpe tradisjonen gjentar seg i Baku i år også.