I dag konkurrerer Boko Haram med IS om hvem som er verdensmester i barbariske metoder for å oppnå størst oppmerksomhet. Fellestrekk mellom disse ulike ytterpunktene av islamske terrorgrupper er deres kamp mot kristne, de svakeste i samfunnet og kvinner.
IS og Boko Haram deler det samme mønsteret av radikalisering, samme ideologi og identitet, til og med en felleserklæring. Man ser at begge grupper tiltrekker seg unge menn og kvinner fra defekte sosialnettverk, som søker etter magisk frelse i Allahs navn. Det finnes også mange unge mennesker som blir voldelig radikaliserte fordi de føler sinne og skuffelse over den grunnleggende urettferdigheten som ligger i den massive, og ofte ubevisste, nedvurdering av dem. De får ikke støtte til å uttrykke sin sinne og skuffelse på konstruktive måter.
Sosialpolitisk og samfunnspolitisk innsikt og forståelse er viktig for å kunne utføre arbeidet mot voldelig ekstremisme. Det er også viktig med fokus på arbeid, ideer og erfaringer som gjøres lokalt og som kan bidra internasjonalt i kampen mot islamsk ekstremisme.
I Nigerias tilfelle finnes det et menneske som diskret jobber for å snu bølgen mot voldelig ekstremisme. Hans ideer og erfaringer fremmer forsoning og motvirker rekruttering til Boko Harams ekstremistiske kampanjer. Den utradisjonelle katolske presten Fader Edeh har i over 30 år jobbet for fred mellom kristne og muslimer i et land som er sterkt og brutalt rammet av krig og terror.
Fader Emmanuel Edeh vendte tilbake til Nigeria etter doktorgradsstudier i filosofi i USA, rett etter Biafrakrigen. Han så de enorme menneskelige lidelsene krigen skapte, blant annet det store antall foreldreløse barn som ble forlatt i skogen. Det ble starten på Edehs livslange humanitære innsats og arbeid for forsoning. I dag driver Fader Edeh noe som fremstår som et bredt og omfattende, privat/kirkelig velferdssystem. Barnehjem, barnehager, skoler, høyskoler og det første godkjente privat e universitetet med spesial fokus på kvalitetsutdanning av kvinner. Edehs virksomhet gir helsetilbud på ulike nivåer til fattige og trengende, blant annet til ofre av Boko Haram. Han driver sosialhjelp, nødhjelp og livreddende materiell bistand til ulike lokale samfunn som er rammet av naturkatastrofer. Det foregår et omfattende fredsarbeid, krisehåndtering og mekling ved Edehs Pilegrimsenter, og han har også gitt nødhjelp til ofre for naturkatastrofer i blant annet Haiti, Filippinene og Kambodsja.
Edeh har utviklet teorier for fred og fredsbygging (Edehs Peace Model), som blir presentert i hans mange bøker utgitt ved store og velkjente forlag. Han er den første som artikulerte Afrikas filosofi i boka «Towards an Igbo Metaphysics».
I et land der sosialtjenester ofte er dysfunksjonelle eller fraværende har Fader Edeh lykkes i å skape tiltak som fremmer selvstendighet og motstandsdyktighet hos mange unge menn og kvinner. Over hundre tusen har fått kvalitetsutdanning og yrker gjennom hans institusjoner.
Nylig sa Unicef-leder Anthony Lake at Afrikas fremtid avhenger av fremtiden i Nigeria: Det som påvirker Nigeria påvirker også nabolandene. I en verdensdel som sliter med ebola, Boka Haram og manglende fokus på gode sosialinklusive initiativer er Fader Edehs arbeid og fredsmetode unik. Han fortjener mye mer oppmerksomhet internasjonalt.
Opprinnelig publisert på Nwosus blogg. Republisert i sin helhet på utrop.no med hans tillatelse.