I et Utrop-innlegg den 2. august kritiserer Mikkel Frydenlund Sibe og Dorthea Enger fra Senterungdommen Unge Høyre for å være positive til å premiere unge som gjør det ekstra godt på skolen, slik Nydalen videregående skole ved et tilfelle hadde gjort.
Dersom Nydalen videregående hadde vært en idrettsskole, så ville de blitt heiet fram av Senterpartiet.
Vi er et merkelig land. Nordmenn elsker å se landsmenn hevde seg nasjonalt og internasjonalt. Vi benker oss foran TV-en for å se Johaug og Klæbo vinne gull. Vi leser spalte opp og spalte ned om hvordan Jo Nesbøs, Edvard Munchs og Karl Ove Knausgårds verker blir solgt verden over. Og vi elsker når norske politikere blir generalsekretærer i NATO.
Vi er lite land med stor selvtillit. Det er typisk norsk å være god. Her skal det være lov å lykkes og lov til å gjøre det bra.
Tradisjon for å støtte idrettsutøveres innsats
Det finnes knapt grenser for hvordan samfunnet tilrettelegger for idrettstalentene våre. De har egne fraværsregler, mottar egne stipend og flere av dem reiser både nasjonalt og internasjonalt. Vi har helt egne ungdomsskoler og videregående skoler for å fremme unge idrettstalenter. Norges Toppidrettgymnas (NTG) blir opprettet landet rundt for at lokale talenter skal få utfolde seg og få den anerkjennelsen de fortjener.
Hvor mange av våre idrettshelter tror vi har gått på NTG eller Wang-toppidrett? Et kjapt søk viser at nærmest samtlige av håndball, fotball og sjakkutøvere er tidligere NTG- eller Wang-elever. Og samfunnet heier dem frem fra tidlig alder. Vi heier dem frem fordi vi vet at hardt arbeid lønner seg. Og vi heier dem frem selv om vi vet at ikke alle kan bli toppidrettsutøvere. Det står i en ganske stor kontrast til hvordan vi behandler de som utmerker seg akademisk.
Bør løfte frem de som tar ansvar
Nydalen videregående skole i Oslo valgte å gi et gavekort til to elever som utmerket seg faglig. Gavekortet kunne brukes på bøker. Skolen ga også honnør til de som utmerker seg på andre arenaer. Uten at det har fått like mye oppmerksomhet. Honnøren til de faglige flinke vakte reaksjoner.
Her skal det være lov å lykkes og lov til å gjøre det bra
I kommentarfeltet under saken om sekserelevene ser vi mange som reagerer sterkt. «Karakterer er ikke alt», «dette bidrar til karakterpress» og «det er stygt av skolen å redusere elevers verdi til karakterene deres». Og nå advarer også Senterpartiet mot Nydalen.
Karakterpresset i skolen er helt reelt. Flertallet av elevene sliter livet av seg uten å få den respekten de fortjener. Den norske skolen er ikke god nok på å hedre de som hevder seg på områder utenom det faglige. De som tar et sosialt ansvar for dem som henger litt utenfor, eller de som er det sosiale limet i klasserommet.
Det er også essensielle verdier for skolen. Og de skal også løftes frem. Men det blir ikke bedre for dem ved å unnlate å hedre de med best snitt.
Å heie på de som prøver
At en skole tilgodeser noen som har utmerket seg faglig, i tillegg til de som utmerker seg på andre arenaer, er bra. Vi skal heie på alle de som gjør en ekstraordinær innsats – og de som utmerker seg godt. Det er fullt mulig å gjøre begge deler.
Å hedre de som gjør det ekstraordinært godt er også en viktig erfaring. Særlig før man skal begynne å studere. Jeg hadde en ganske viktig erfaring da jeg selv begynte å studere. Den erfaringen tror jeg de fleste på et eller annet tidspunkt er gjennom:
Fy søren så mange som er flinkere enn meg. Og fy søren så mange som er smartere enn meg. Å skåne norske elever for den erfaringen er å gjøre dem en bjørnetjeneste.
Nordmenn er enige i at ikke alle kan bli Johannes Klæbo. Men vi heier på ham likevel.
Alle kan heller ikke få seks i snitt. Vi bør likevel heie på de som får det.
Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.