Den 28. september skrev jeg et leserinnlegg i Nettavisen der jeg stilte spørsmålstegn ved imamers arbeid i moskeene med integrering og fellesskap. Jeg antydet at enkelte imamer har tvilsomme holdninger og slik kan ha negativ innvirkning på integreringen av muslimer i det norske samfunnet. Jeg nevnte spesifikt en videodokumentert tale av imamen Jonas Storm i forbindelse med en fredagsbønn. Etterfølgende har Rabita-moskeens leder, Imen Hasnaoui, den 2. oktober, uttalt seg både i Utrop og i Nettavisen. Videre har hun, i Utrop den 5. oktober, skrevet et tilsvar på mine uttalelser.
Barn settes opp mot barn
I ovennevnte kommentarer og tilsvar tillegger Imen Hasnaoui meg holdninger til ting jeg aldri har uttalt meg om. Hasnaoui prøver å skape usikkerhet rundt mine hensikter. Jeg har ikke sagt noe om at muslimer ikke skal praktisere sin religion. Dette var ikke en del av min kritikk. Det jeg reagerte på var hva imamen deres sier til de unge til stede om hva muslimer skal gjøre i et ikke-muslimsk land, og dette er dokumentert i videoopptak.
Imamen ba dem om ikke å omgås andre unge med en annen tro, og viste dette med referanser til profeten Muhammed. Jeg har ikke sagt noe om hva muslimer skal spise eller drikke. Rabita blander inn temaer jeg overhodet ikke har engasjert meg i. Jeg er for religionsfrihet og praksis. Muslimer må gjerne avstå fra å spise og drikke hva de vil. Det er ikke dette jeg snakker om.
Jeg ble derimot sjokkert over den kulturelle rasismen som imamen demonstrerte. Det jeg tar opp, og det jeg reagerte på, er at imamen ba unge muslimer ikke å omgås andre unge mennesker med en annen tro eller verdier.
Våre barn og fellesskap taper på det når segregering blir forkynnet. Da settes muslimske barn opp mot andre barn på grunn av tro. Slik også hvite rasister forteller egne barn at de ikke får omgås muslimske barn. Det er dette jeg reagerer på.
Hadde det vært snakk om en avsløring om et høyreekstremt, nazistisk miljø, hadde jeg fått med meg hele det antirasistiske miljøet, som hadde kjempet ved min side mot den type hatretorikk.
Videoopptak: Gjør forskjell på muslimer og majoriteten
Hasnaoui forteller til Subjekt at Rabita valgte å slette videoen fordi det oppstod misforståelser rundt innholdet.
Hun forteller at det i enkelte tilfeller ble oppfordret til å se videoen fra et spesifikt minutt, og at dette kan skape feil forestillinger om hvilke holdninger Rabita stiller seg bak. Det var ikke ett minutt – det var opp til åtte minutter, der deres daværende imam Jonas Storm preket.
Nå kan representantene for moskeen naturligvis påstå hva de vil om seg selv etter å ha fjernet videoopptaket fra nettsidene sine. Det er imidlertid viktig å forklare at jeg, via en privat gruppe har tilgang til videoopptaket, som varer i 32 minutter. Alt jeg har skrevet om hva deres daværende imam sa under fredagsbønntalen er direkte sitater fra videoen.
Jeg vil især fremheve to problematiske områder av imamens tale.
[Red. anm. Sitatene er del av en større kontekst. Debattredaksjonen har sett videoen og bekrefter at Jonas Storm er riktig sitert]
« […] Er vi i dårlige omgivelser, blir vi påvirket negativt, er vi i gode omgivelser blir vi påvirket i positivt, og derfor har profeten Mohammed anbefalt oss å være med troende, og være med de som ønsker Allahs sin velvilje, og Allahs riba (anstendighet) og fornøydhet, og ikke bare være med dem som følger bare sine lyster, som fører dem i ville spor. […] etter en stund, så begynner smitten av de menneskene vi er rundt, å komme over til oss. Etter hvert så blir vi mer og mer som de menneskene vi er med, uten at vi selv merker det, og da er det greit å forstå at dette er ikke noen av oss er fritatt for, uansett hvor sterke vi er, så vil omgivelsene våre smitte på oss. […]»
Til Subjekt uttalte Rabita-moskeen at de står inne for alt som sies der. Men påstandene fra meg tar de sterk avstand fra.
– Vi stiller oss tvilende til hva som får noen til å trekke slike konklusjoner fra et så klart utsagn, skriver de til Subjekt.
Det er ikke tvil om at han preker om muslimer i et ikke-muslimsk land. Rabita liker å presentere seg som et miljø som tar integrering og fellesskap med majoriteten seriøst, men det kommer noe helt annet frem i deres daværende imams tale. Der gjøres det tydelig forskjell på muslimer og majoriteten.
Rabita motarbeider segregering
Verdt å nevne er også at Rabita, nå i etterkant, nekter for at Storm er imam hos Rabita, selv om de selv har presentert han som imam i deres kanaler og i andre medier.
Ingrid Rosendorf Joys, Generalsekretær i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) i Oslo, skrev en fin kronikk i Nettavisen, der hun ga noen gode råd Islam Net, i forhold til det å opptre ryddig, tydelig og ærlig orenfor storsamfunnet, for å unngå å bli møtt med skepsis og mistro.
I kronikken skriver Joys noe meget interessant: «Tillit er en verdifull kapital, men det er ikke noe som kommer av seg selv. Uforbeholden tillit finnes det en annen betegnelse på: naivitet. Dét er ikke samfunnet vårt tjent med.»
I en uttalelse til Utrop virker det dog som om Joys’ tillit til Rabita ikke har grenser:
«Jeg har ikke et inntrykk av at moskeene fremmer segregering fremfor integrering. Og det gjelder så absolutt ikke moskeene som er del av Muslimsk Dialognettverk, slik som Rabita. De deltar bredt i samarbeid med andre tros- og livssynssamfunn i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL), både nasjonalt og lokalt.»
På bakgrunn av det som ble sagt av Rabita sin daværende imam i fredagsbønntalen, stiller jeg meg svært undrende til hvordan Joys mener at Rabita fremmer integrering og motarbeider segregering.
Ekskluderer og fremmedgjør sine medlemmer fra storsamfunnet
Jeg har lang erfaring fra integreringsfeltet. Mesteparten av erfaringen min kommer fra arbeide rundt negativ sosial kontroll. Det å høre denne type utsagn gjør meg trist og motløs. For det som praktiseres i Rabita-moskeen er negativ religiøs kontroll i praksis.
Resultatet blir at muslimske barn, unge og voksne blir lært opp til å holde avstand til ikke-muslimer. Dette gjør meg dypt bekymret for fellesskapet og mangfoldet. Muslimske barn, ungdommer og unge voksne som hører på denne type segregerende utsagn, vil ha vanskelig for å integrere seg i det norske samfunnet.
Som antirasist finner jeg det ganske tragisk at en så sentral moské lærer sine unge medlemmer rasisme. Moskeer som Rabita bidrar på systematisk vis til å ekskludere og fremmedgjøre sine medlemmer fra storsamfunnet. De skaper kulturell rasisme ved ikke å anbefale sosiale relasjoner inn mot storsamfunnet. Det må de ta ansvar for.
Våre leserinnlegg er meningsytringer som gir uttrykk for skribentens holdning. Se her for mer informasjon om hvordan du sender et innlegg til våre debattsider.