Både det srilankiske statsapparatet og de aktuelle stormaktene med geopolitiske interesser på øya vil spille på det nye klimaet etter påske-angrepene. Alt til fordel for sine politiske agendaer. Religiøse, ekstremistiske tendenser forverres og blir i fremtiden et hinder i å oppnå en varig løsning på konflikten som påvirker tamilene og de tamilsktalende muslimene på øya.
Militæret har tilknytning til terroren?
I etterkant av de koordinerte bombeangrepene i påsken, har verden rettet blikket mot øya Sri Lanka der buddhismen er den dominerende religionen. Den Islamske staten, IS, erklærte seg ansvarlig for angrepene. Men på en pressekonferanse denne uken har helseministeren Rajitha Senaratne avslørt at landets militære har tilknytning til den lokale islamistiske ekstremistgruppen som gjennomførte angrepene. Ifølge nåværende regjering er tidligere forsvarsminister Gotabhaya Rajapaksa anklaget for hemmelig finansiering av ekstremistene.
Stor oppmerksomhet rundt sorgen
Befolkningen på øya er i en tilstand av sjokk og forvirring, og prøver å forstå hvordan en lite kjent islamistisk gruppe kan ha sluppet løs bølgen av samordnede selvmordsbomber flere steder.
Verden har åpenbart glemt at flere tusen tamiler ble drept i massakrene som markerte slutten på borgerkrigen
Hele verden er i sorg. Eiffeltårnet slukket lyset, Paven holdt tale, og det spres «Pray for Sri Lanka»-bannere i sosiale medier. Vi blir presentert for «en verdensom har våknet»på grunn av Sri Lanka. Og vi undrer oss litt over hvor mye norske og internasjonale medier skriver. De følger med på selve hendelsen og rapporterer daglig om hvordan det aktuelle nettverket ble etablert og koordinert.
Bevisste på å skape spenninger
Kristne på øya utgjør cirka sju prosent av befolkningen og var ikke i direkte konflikt med noen av de religiøse gruppene verken under eller etter krigstiden. Men etter den skrilankiske statens militære seier over Tamiltigrene i 2009, har buddhistsingalesiske nasjonalister konsentrert seg om å styrke de religiøse motsetningene og å skape spenninger. De har rettet flere angrep mot muslimer og kristne.
Gammelt nytt
Det er ikke første gang kirker har vært angrepsmål. De første kjente angrepene mot minoriteter i Sri Lankas historie er registrert i 1883 under kolonitiden, utført mot kristne av buddhister. Dette skjedde også i Kochchikade-området, på palmesøndag i 1883. På nyttårsdagen i fjor ble en kirke i Anuradhapura angrepet av en gruppe buddhister.
Siden april 2017 har det vært flere voldelige angrep mot muslimer. Det har vært ildspåsettelse av muslimske eiendommer. Moskeer, hus, butikker og kjøretøyer er blitt satt i brann i begynnelsen av 2018.
Historisk sett har buddhismen stått sterkt i landet og utgjør en stor del av statens nasjonalistiske politikk. Det er flere politiske partier med buddhistiske, ekstremistiske ideologier som anser Sri Lanka som et land for singalesiske buddhister.
«Pray for Sri Lanka»-bølgen
Grafiske ikonografier i sosiale medier spiller en stor rolle ved politiske hendelser i dagens samfunn. Den ikoniske «Pray for Sri Lanka»-plakaten har gått viralt og har startet en ny fase i den tamilske politikken. Slike taktikker dreier seg om dyrking og manipulering av menneskelige følelser.
Når jeg ser denne plakaten oppstår et uunngåelig spørsmål hos meg. Det har vært bombet på Sri Lanka før også. Borgerkrigen har herjet landet i mer enn 30 år og ble avsluttet med folkemord i 2009.
Hvor var verden da tamilene ble drept?
FN og flere internasjonale menneskerettighetsaktivister anslår at om lag 40.000 uskyldige sivile ble drept under det srilankiske militærets siste offensiv mot Tamiltigrene. Til og med gravstedene og minnesmerkene til frihetskjempere og sivile på de tamilske områdene ble revet ned av regjeringshæren. Hvor ble det da av alle gudstjenestene som foregår over hele verden etter årets påske-angrep, og hvor ble det den gangen av internasjonale aktører da alle disse grusomhetene foregikk?
Det har hverken kommet noen politiske løsninger eller rettferdighet for tamilene i kjølvannet av 2009. Det eneste som har skjedd er den store økonomiske utviklingen på øya der internasjonale aktører har investert.
Mange har interesser på Sri Lanka
Sri Lanka har lenge vært et offer for andre lands geopolitiske og økonomiske interesser. Det er allerede tre store makter som er involvert med sine interesser i øystaten: USA, Kina og India som konkurrerer om innflytelse på øya. Nå har en fjerde aktør, IS blitt dratt inn i tillegg til de tre første.
Etter den siste IS-terrorismen, har Sri Lankas president Maithiripala Sirisena bedt om utenlandsk hjelp for å finne internasjonale tilknytninger til terrorangrepene. USAs etterretningstjeneste har allerede ankommet på øya. Det er åpenbart at USA har til hensikt å svekke Kinas innflytelse på øya og bruker denne muligheten til å sikre sin tilstedeværelse.
Man ser det man vil se
Da det var kamp for tamilenes politiske rettigheter, lyttet ikke omverdenen. Tamiltigerne ble terrorstemplet og har blitt fjernet fra jordens overflate. Nå har den virkelige terroren ankommet landet med direkte finansiering og støtte fra srilankiske politikere.
Sri Lanka fikk varsel god tid i forveien av en utenlandsk etterretningstjeneste om at viktige kirker og hoteller i hovedstaden er mål for terrorangrep. Men det ble ikke gjort forebyggende sikkerhetstiltak for å hindre angrepene. Dette må sees med kritisk perspektiv. Det har nylig kommet rapporter fra myndighetene om at det er den islamistiske ekstremistgruppen «National Thowheeth Jama’ath» som står bak gjennomføringen av selvmordsbombene, og at gruppen har tett tilknytning til landets militære.
Politisk spill hindrer varig løsning på landets konflikt
Terrororganisasjonen ble finansiert av tidligere regjering ledet av Mahinda Rajapaksa, hevder noen. Tidligere forsvarsjef, Gotabaya Rajapakse, som er bror til Mahinda Rajabaksa, har koordinert dette nettverket med bidrag fra landets etterretning, sies det. Det srilankiske statsapparatet har også høstet gevinst av denne grusomme hendelsen, til fordel for sitt politiske spill. Derfor får teorien støtte også fra eksperter.
Religiøse, ekstremistiske tendenser forverres og blir i fremtiden et hinder for å oppnå en varig løsning på konflikten som påvirker tamilene og de tamilsktalende muslimene på øya. Disse forsøkene tar sikte på interne, religiøse konflikter mellom minoriteter for å starte en fremtidig utvikling med religiøse fiendskap.
«Pray for Sri Lanka»-bannerne setter rammer for hvem som skal involveres og har makt til å manipulere. I alt dette kaoset glemmer verden at flere tusen tamiler ble drept i massakrene som markerte slutten på borgerkrigen i Sri Lanka i 2009.