- Raja nærmer seg retorikk han tok oppgjør med tidligere - 30.08.2024
- Fremskrittspartiets stempling er farlig - 15.11.2020
Kronikken til Abid Raja denne uken har skapt reaksjoner. Linda Noor i Minotenk har skrevet et forbilledlig tilsvar – som plukker premisset til Raja fra hverandre. Her ønsker jeg også legge til noen aspekter:
For noen år siden skrev Raja en kronikk i Aftenposten hvor han adresserte daværende statsminister Erna Solberg og tok et kraftig oppgjør med Fremskrittspartiet og deres holdninger og retorikk.
Med sitt siste bidrag – altså kronikken – plasserer Raja seg ganske nærme de samme holdningene og retorikken som han tok et oppgjør med for noen år siden.
Farlig nær konspirasjon
Det er drøyt å påstå at muslimer – nærmest på generelt grunnlag – er uintegrerbare og lefleling med konspirasjonsteorien om befolkning utskifting er kanskje enda verre. Det er som Linda skriver beviselig feil – og selv om Raja gjentar seg selv, så blir det ikke sannere av den grunn.
Premisset Raja legger til grunn er subjektive og uten belegg
Muslimer er absolutt ingen homogen gruppe. De finnes i alle former, fasonger og farger. Det er vanskelig å tro at Raja ikke vet dette, og derfor underlig hvordan han fremstille så generaliserende som han gjør.
Det var en gang Raja utvidet «rommet» for å kunne løfte vanskelige og krevende debatter. Med dette bidraget snevrer Raja det samme rommet.
I verste fall skyves flere ut i utenforskap.
Kritiser og debatter mer enn gjerne religion, kultur, innvandring og integrering, men ikke ved å generalisere og føre debatten på feilaktige premisser.
Det er mye som har endret seg til det bedre fra de første arbeidsinnvandrerne kom mot slutten av 1960-tallet og gjennom de siste 50+ årene, men det betyr ikke at alt er bra eller vi er ferdig debattert.
Det er helt klart at flere glasstak som må knuses – og det gjøres; hver eneste dag. Det får bare ikke samme oppmerksomhet.
Nei til mer polarisiering
Det siste vi trenger en polarisert debatt som gir tabloide overskrifter og innhold, eller at det snakkes om og ikke med dem det gjelder.
Avslutningsvis vil jeg bruke meg selv som eksempel:
Jeg er i likhet med Raja født av foreldre med pakistansk bakgrunn her. Jeg er muslim. Omtrent der stopper likhetene mellom Raja og meg.
Når jeg får spørsmål om jeg er religiøs, så svarer jeg ofte: «for noen er jeg vantro og for andre er jeg sikkert ekstrem, jeg prøver bare å navigere meg fram til å være den beste utgaven av meg selv».
Raja sin «reise» er ikke unik. Dette er gjenkjennbart og ligner reisen til mange.
Jeg er ikke født med å få jødehat med morsmelka.
Derimot har jeg vokst opp med viktigheten av respekt, nestekjærlighet og at man skal etterstrebe å være en positive samfunnsborgere.
Min oppvekst er heller ikke unik. Tvert imot. Den er ganske lik andre sin – helt uavhengig av bakgrunn.
Vanskelig debatter er viktig, men da må premissene være riktige.
Om Raja har tatt for mye tran vet jeg ikke, men han er i ferd å sette seg selv på sidelinjen – og selv om han har annen bakgrunn så har heller ikke han «free pass» til å fiske i – mildt sagt – grumsete vann.