Hun kan redde utdanningen din

Privatlærer: Thea Myhrvold gjorde etter-skoletidsjobben til en mobilapplikasjon
Foto: Privat
Thea Myhrvold kan få strykstudenter til å stå med glans. Kunnskapen har hun lagt inn i sin egen app.

Thea Myhrvold er 22 år gammel og allerede ferdig med en bachelor i internasjonal politikk og økonomi fra Geneve. Deler av barndommen tilbrakte hun i Saudi-Arabia, ungdomstiden på privatskolen Skagerak videregående. Den harde disiplinen hun møtte på skole og universitet gjorde at hun ble nødt til å finne fram til effektive studiemetoder. Nå deler hun sine innsikter fra studietiden med andre gjennom en egenutviklet applikasjon på mobiltelefon. 

– Etter jeg var ferdig med studiene i Geneve, jobbet jeg som privatlærer for studenter som slet med økonomi. Jeg innså fort at tradisjonell læring fungerte dårlig. Derfor utviklet jeg undervisningen til et spill. Dette var studenter som lå an til å stryke, men når læringen ble gjort mer spennende, kom motivasjonen tilbake, forteller hun.

Privatlærer

Applikasjon: Slik ser det ut rett før du starter quiz-spillet som stiller spørsmål fra pensum.
Foto : Thea Myhrvold

Flere akademikere burde se denne trenden med digital læring.

Myvolds første to studenter hadde sine utfordringer i tillegg; den ene dysleksi, den andre ADHD.

– Etter to måneder fikk de begge gode karakterer, fem av syv på den sveitsiske karakterskalaen! Foreldrene gråt, og alle var glade. Metoden min var å gjøre alt gøy og relatere læringen til ting de likte. Ikke det at jeg er en fotballekspert, men det var mye lettere å gjøre seg forstått ved å bruke fotball som eksempel. Lærere bruker ofte unødvendig kompliserte ord, men elevene må jo forstå konseptet.

Selve programvaren fungerer som et spill der du kan konkurrere mot dine tidligere rekorder eller mot venner.

– Spillet går blant annet ut på at du skal slå tiden. Tidspress gjør deg fokusert, du kan til og med utfordre folk på Facebook.

Det finnes to versjoner av appen; en med bare et par kapitler, og en full versjon med alt du trenger å lære.

I be smart

Hun har skrevet alt fagstoffet selv. Utviklingen av applikasjonen var en heltidsjobb som tok tre måneder.

– Det krever jo litt arbeid, men jeg holder på med en til om avansert engelsk vokabular. Den er utviklet spesielt for dem som vil bli bedre i muntlig engelsk.

En tekniker har hjulpet henne med å utvikle applikasjonen og tilpasse den til iPhone, iTouch og iPad.

– Flere akademikere burde se denne trenden med digital læring. Om du har fem minutter og venter på bussen, er det mindre sannsynlig at du drar fram en tung og kjedelig bok enn mobilen din. Dette tar ikke over for tradisjonell læring, det bare bidrar, sier den unge gründeren.